Bel voor een vrijblijvende offerte 085 4012600 info@ottowijnen.nl

INTROINTRO. Slechts een handjevol mensen is de eerste keer dat ze voor een groep staan in staat om gestructureerd met zelfvertrouwen succesvol te presenteren.  Iedereen, zelfs de meest ervaren sprekers, voelen spanning. Sterker nog, die ervaren sprekers ervaren dat als een noodzakelijke generator van energie om bevlogen te raken en hun publiek te inspireren. Maar hoe verkrijg je die ervaring en die vaardigheid?

Eigenlijk is de enige manier oefenen, oefenen, oefenen en spreken, spreken, spreken. Maar het ‘aan de slag gaan’ is vaak lastig. Ik adviseer om eerst de tekst uit te werken, deze te comprimeren tot steekwoorden op kaartjes en zo mogelijk het helemaal uit het hoofd te leren. Is dat niet mogelijk, leer dan in ieder geval de start en het slot uit het hoofd. Een handige manier om de start te onthouden is het acroniem INTRO.

INTRO

INTRO staat voor:

  1. Interest. Begin met een kreet die direct de aandacht van je publiek trekt. Een onbekend feit, een sterke stelling of een interessante anecdote
  2. Need. Waarom zouden ze naar je moeten luisteren?
  3. Title. Kies een prikkelende titel die als mantra in jouw presentatie kan dienen. Dan wordt hij niet alleen beter onthouden, maar mogelijk ook verspreid via social media.
  4. Range. Geef aan wat je wel en niet gaat behandelen en wanneer je graag vragen wilt beantwoorden.
  5. Objective. Wat moet jouw publiek na afloop doen, laten of nooit meer vergeten?

De INTRO volgorde kan overigens ook anders, zolang Interest en Need als een van de eerste behandeld worden. De INTRO-aanpak zet jouw presentatie duidelijk neer en zorgt voor de juiste verwachtingen. Maar belangrijker is, dat het jou enorm ondersteunt in de opening van je presentatie en zo jouw geloofwaardigheid vergroot.

Krantenkopmethode

INTRO past als eerste deel in de krantenkopmethode. De structuur is dan:

  1. INTRO
  2. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe
  3. Broodtekst met storytelling, quotes, anecdotes
  4. Details
  5. Slot met duidelijke call-to-action

De gekozen mantra kun je zo veel mogelijk invoegen, vooral bij overgangen.

Het idee voor deze tekst is van Rosemary Cooper-Clark en diende als basis voor dit blog. De originele tekst lees je hier.